علمی وآموزشی و مذهبی وگردشگری و جهانگردی
آموزشی ومذهبی و جهانگردی و علمی
 
 
شنبه 23 آذر 1392برچسب:, :: 14:12 ::  نويسنده : صادق

ایجاد بخش و تعیین مرکز

با تصویب ایجاد بخش سرولایت در سال 1323توسط هیئت دولت وقت ، بخش سرولایت با چهار دهستان با نام های دهستان ماروسک ، دهستان بار معدن ، دهستان اربقایی (اربقاین) و دهستان سرولایت تشکیل شد.این بخش بزرگ حدود یک سوم مساحت شهرستان نیشابور را در بر می گرفت.

دهستان ماروسک که در شرق و جنوب شرقی بخش قرار داشت ، روستای بار بزرگترین آبادی به شمار می آمد و روستاهای خانلق و ماروسک از دیگر آبادی های مهم بودند.این دهستان از سمت شمال با شهرستان های قوچان (بخش مرکزی )و مشهد(بخش چناران) مرز مشترک کوهستانی (کوه های بینالود) داشت. از شرق به بخش مرکزی نیشابور و جنوب به بخش تحت جلگه نیشابور منتهی می گردید. در غرب آن هم دهستان های سرولایت و بار معدن قرار داشتند.

دهستان بار معدن ، که در جنوب بخش قرار داشت ، روستای برزنون بزرگترین آبادی و روستای سرچاه از آبادی های مهم بود. در شرق آن دهستان ماروسک و در شمال دهستان سرولایت ، در غرب دهستان اربقاین و در جنوب بخش تحت جلگه نیشابور قرار داشتند.

دهستان اربقایی (اربقاین)،که در جنوب غربی بخش واقع شده بود ، روستای مشکان بزرگترین آبادی و روستای مرزان از آبادی های بزرگ بود.در شمال آن بخش بام وصفی آباد اسفراین (که البته آن زمان تابع سبزوار بود) قرار داشت. در غرب آن بخش مرکزی سبزوار و در جنوب بخش تحت جلگه نیشابور و در شرق ، دهستان بار معدن و در شمال شرقی دهستان سرولایت قرار داشت.

دهستان سرولایت که بزرگترین دهستان در بین چهار دهستان تشکیل دهنده بخش بود و در شمال آن قرار گرفته بود ، اگر چه آبادی پرجمعیت و بزرگ مانند سه دهستان دیگر نبود ، اما روستا های چکنه و ینگجه و عبدالله گیو از مهمترین آبادی ها بودند. دهستان سرولایت از شمال و شرق به شهرستان قوچان منتهی می شد. از غرب به بخش بام و صفی آباد اسفراین و از جنوب با دهستان های سه گانه (ماروسک – بارمعدن – اربقاین) همسایه بود.

برای تعیین مرکز بخش ، دهستان سرولایت در نظر گرفته شد.این دهستان بزرگترین دهستان بخش سرولایت بود . دهستان سرولایت دورترین دهستان از مرکز شهرستان نیشابور بود و قرابت های فرهنگی آن با شهرستان نیشابور کمتر از سه دهستان دیگر می باشد. منظور نگارنده از این قرابت ها بیشتر در زمینه زبانی می باشد.(بیشتر اهالی دهستان سرولایت ترک زبان و گروه های کوچکی هم کرد و فارس هستند.

روستای چکنه سفلی مرکز بخش سرولایت تعیین گردید.این روستا در نزدیکی مرز های شمالی بخش قرار داشت و شاید یکی از اشتباهات تقسیمات کشوری در منطقه سرولایت تعیین یکی از بدترین نقاط منطقه برای مرکزیت بود.این روستا در 45 کیلومتری شهر قوچان و 90 کیلومتری شهر نیشابور قرار داشت.فاصله چکنه از مشهد و از طریق جاده مشهد چناران به سه راهی سرولایت (دوغایی ) نیز حدود 115 کیلومتر است.

بعلاوه بیشترین دریافت خدمات شهری آن توسط شهر قوچان و با سفرهای روزانه اهالی به شهر قوچان تامین می گردد.بعلاوه این نقطه هیچ گونه مرکزیت جغرافیایی برای ارایه خدمات اداری و اقتصادی و زمینه های دیگر نداشت.

چکنه با آنکه بدترین موقعیت برای مرکز بخش را داشت اما با اعمال نفوذ سران طوایف محلی در دولت وقت و مسوولین محلی در مشهد و نیشابور در سال های 1322 و 1321 برای مرکزیت بخش در نظر گرفته شد.

نکنه جالب اینکه برای تعیین مرکز دهستان سرولایت ، روستای عبدالله گیو در نظر گرفته شد که این خود نشان از مرکزیت بهتر عبدالله گیو برای دهستان سرولایت بود. سرولایت از جمله معدود بخش های کشور است که مرکز بخش ، مرکز دهستان نیست. در حالی که تقریبا در تمام مناطق کشور مرکز بخش ، همزمان نقش مرکز دهستان را هم بر عهده دارد.حتی در سال های اخیر که اداره راه و ترابری در سرولایت به صورت مستقل ایجاد شد ، به جای مرکز بخش ، در روستای عبدالله گیو مسقر شد.

سرولایت گوشت قربانی برای مناطق همجوار(تیکه پاره شدن سرولایت)

اگر چه تا سال 1366 تغییری در تقسیمات سیاسی منطقه ایجاد نشد اما ، به دلیل دوری فاصله از مرکز شهرستان ، عدم توجه مسولین شهرستان نیشابور با توجه به گستردگی این شهرستان ، وجود بیش از 1000 آبادی دارای سکنه در این دوره زمانی ( بین سال های 1323 تا 1366) بیشترین ضربه در زمینه توسعه اقتصادی به سرولایت وارد شد.

حذف دهستان اربقایی

با تغییرات گسترده در تقسیمات کشوری سال 1366 دهستان اربقایی به طور کامل از بین رفت و دچار تغییرات عمده شد.

الف)برخی از روستا های این دهستان مانند جمبرجوق و رباطی شاهزاده از این دهستان و بخش سرولایت جدا شده و به دهستان طاغنکوه بخش تحت جلگه نیشابور ملحق شدند.

ب) روستا های بلقان آباد ، ترخاص و سوزنده هم با جدایی از سرولایت و اربقاین به دهستان سلطان آباد سبزوار ملحق شدند.

ج) دهستان جدیدی بن نام دره یام تشکیل شد که مرکز ان روستای مشکان تعیین گردید. در ایجاد این دهستان چند روستای باقی مانده از دهستان اربقایی سابق قرار داشتند. اما چون برای تشکیل دهستان حد نصاب جمعیتی را از دست داده بودند ، روستا های غرب دهستان سرولایت مانند: نشیب ،داراب ، یام ،کاهان ، دربند،اردنج ، بسک و ... که همگی در یک دره به نام یام قرار داشتند از دهستان سرولایت جدا و به دهستان تازه تاسیس دره یام ملحق شدند.

د) دهستان دره یام از شهرستان نیشابور و بخش سرولایت جدا شده و به شهرستان سبزوار ملحق شد. سبزواری ها که تازه توجه به شمال شرقی شهرستان خود را در این زمان شروع کرده بودند ، اقدام به تشکیل بخش جدیدی در شمال شرقی بخش مرکزی خود گرفتند.آنان بخش جدیدی خوشاب را به مرکزیت روستای سلطان آباد ایجاد کردند و چون برای تشکیل این بخش نیازجمعیت کافی داشتند با رایزنی های محلی و مذاکره با شورا های اسلامی و ریش سفیدان منطقه و قول توجه و رسیدگی مناسب به روستاهای محروم این قسمت از سرولایت ، آنان را برای جدایی از سرولایت نیشابور و الحاق به خوشاب سبزوار راضی نموده و این امر در مدت زمان کوتاهی با تایید هیأت دولت محقق شد و بخش خوشاب سبزوار با الحاق دهستان دره یام و پیوستن دهستان های سلطان آباد و طبس سبزوار شکل گرفت.

از بین رفتن دهستان بارمعدن

دومین قربانی در تقسیمات کشوری بخش سرولایت ، دهستان بار معدن بود.

الف) برخی روستاهای جنوب غرب این دهستان مانند فهنه ، گرماب ، مرزان و کوندر ، جازندر ، کلاته زینل و ... به دهستان طاغنکوه بخش تحت جلگه نیشابور پیوستند.

ب)بعضی روستا های جنوب غربی دهستان بار معدن مانند دهنو و ینگ هم به دهستان دره یام ملحق شده و بعدا همانگونه که در مورد یک اشاره شد به شهرستان سبزوار پیوستند.

ج) روستا های شرقی این دهستان مانند معدن بالا ، معدن پایین ،معدن فیروزه ، قلعه حسن و ... همراه با تعدادی از روستا های جنوبی دهستان ماروسک ، دهستان جدیدی به نام فیروزه تشکیل داده و مجموعا به بخش تحت جلگه نیشابور پیوستند.

د) باقیمانده روستاها در شمال این دهستان به دهستان تازه تاسیس بینالود که در حوزه بخش سرولایت تشکیل شده بود پیوستند ، مانند برزنون و امامزاده حسین اصغر سرچاه ، سید آّباد و ... .

و اینگونه دهستان بار معدن به طور کامل در تقسیمات سیاسی سرولایت از بین رفت.

حذف دهستان ماروسک

دهستان ماروسک که سال های سال دومین دهستان بزرگ سرولایت بود در تقسیمات سال 1366 از بین رفت.

الف)روستا های آباد و بزرگی مانند بار و خانلق همراه با چند روستای اطرافشان مانند اریه ، حصار نو و ... همراه با چند روستا از دهستان بارمعدن سابق تشکیل دهستان جدید فیروزه را داده و به بخش تحت جلگه نیشابور پیوستند.

ب) روستا های باقی مانده این دهستان که تعدادشان هم زیاد بود همراه با چند روستا از دهستان بار معدن سابق به دهستان جدید بینالود پیوستد. اگر چه در این دهستان جدید مثل گذشته روستای ماروسک مرکز دهستان در نظر گرفته شده بود اما پس از چندی در سال 1366 روستای کلاته محمد جان به عنوان مرکز دهستان بینالود تعیین گردید.

بالاخره با اجرای تقسیمات جدید کشوری بخش سرولایت با کوچک تر شدن ، شامل دو دهستان سرولایت و بینالود شد.

از سال 1366 تا 1381 تغییر عمده دیگری صورت نگرفت. تنها در سال 1374 روستاهای بش آغاج و گل ميم از دهستان سرولايت بخش سرولای منتزع و به دهستان دوغايي بخش مرکزی شهرستان قوچان ملحق شدند. با این الحاق مرز شهرستان قوچان به حاشیه چکنه سفلی رسید.

در سال 1381 دو تغییر عمده تقسیمات کشوری در بخش سرولایت به وجود آمد. ابتدا در خرداد 1381 روستای چکنه سفلی مرکز بخش با نام شهر چکنه به شهر ارتقا یافت. سپس در اسفند 1381 بیشتر روستا های شرق ، شمال و جنوب دهستان بینالود از بخش سرولایت جدا شده و به بخش تحت جلگه نیشابور پیوستند، وچند روستای باقی مانده در غرب این دهستان تبدیل به دهستان جدیدی به نام برزنون به مرکزیت روستای برزنون شدند.

این جدایی شرایط را برای ارتقای بخش تحت جلگه به شهرستان فراهم نمود. و از سال 1383 مردم این بخش که حالا با الحاق دهستان بینالود حدود 67 هزار نفر جمعیت داشتند پیگیر ارتقا شدند تا در سال 1386 این امر محقق شد و شهرستان فیروزه از ارتقای تحت جلگه به وجود آمد. با ارتقای تحت جلگه با توجه به شرایط تقسیمات کشوری دهستان بینالود نمی توانست در محدوه شهرستان فیروزه بماند و اجبارا از تحت جلگه جدا شده و به بخش مرکزی شهرستان نیشابور پیوستند.این چهار پنج سال ماندن در حوزه تحت جلگه فقط به ارتقای تحت جلگه و کوچک ترشدن سرولایت کمک کرد.

در حال حاضر بخش سرولایت دارای دو دهستان برزنون و سرولایت است. طبق آمار سال 1385 وضعیت جمعیتی این بخش به شرح جدول ذیل است.

 

نام دهستان

تعداد خانوار

جمعیت

کل

مرد

زن

دهستان سرولایت

2947

10567

4944

5623

شهر چکنه

421

1363

672

691

دهستان برزنون

1437

6032

2985

3047

جمع کل بخش

4805

17962

8601

9361



دو شنبه 18 آذر 1392برچسب:, :: 15:34 ::  نويسنده : صادق

 خلیج همیشه فارس ایران و ایرانی

در گذشته این جزیره را به نام «قیس» می خواندند. روایت است که بعد از طوفان نوح(ع) جزیره ی کیش اولین نقطه یی بوده که سر از آب درآورده است. این جزیره ی بیضی شکل در جنوب غربی بندرعباس و در میان آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است. جزیره ی کیش از نظر محیط زیست طبیعی، یکی از بکرترین مناطق خلیج فارس محسوب می شود.
سواحل کم نظیر این جزیره ی مرجان، نه تنها در فصول گوناگون سال، بلکه در طول یک روز و در ساعات مختلف جلوه های گوناگون و بسیار زیبایی از طبیعت را به تماشا می گذارند. سواحل کیش از زیباترین منظره ی غروب خورشید را در آن جا دید. از جمله نقاط دیدنی جزیره ی کیش، آکواریوم بزرگ آن است که در گوشه ی شرقی جزیره با معماری زیبا قرار داد و گونه های مختلف ماهیان و آبزیان اطراف جزیره در آن به تماشا گذاشته شده اند. جزیره ی کیش اولین بند آزاد تجاری ایران است که امروزه به طور روزانه هزاران نفر جهت خرید و دیدار از زیبایی های طبیعی این جزیره به سمت آن عزیمت می کنند. از مناطق دیدنی کیش می توان به مجموعه قنات های کاریز، پارک دلفین کیش، کشتی یونانی، درخت سبز (انجیر معابد)، شهر باستانی حریره و... اشاره کرد.

جزیره قشم
 

قشم بزرگ ترین جزیره ی ایران و بزرگ ترین جزیره ی غیرمستقل دنیاست. «جزیره قشم» دومین بندر آزاد تجاری ایران است که سواحل آن برای ایجاد لنگرگاه مناسب است. این جزیره پانزده بندر صیادی و تجاری دارد. قشم دارای جمعیت غیربومی و مهاجر بسیاری است که به طور عمده در بخش های تجارت، بازرگانی، صنایع و معادن، ادارات و دوایر دولتی و تشکیلات سازمان منطقه ی آزاد قشم و دیگر بخش های خدماتی به فعالیت اشتغال دارند. اولین و مهم ترین جامعه ی گیاهی جزیره در جنگل های حرا مشاهده می شود. پستانداران قشم عبارتند از چهار گونه خفاش که بک نوع آن میوه خوار است. چهار گونه جونده، یک نوع از خارپشت، خرگوش، روباه و جبیر نیز در قشم شناسایی شده است. در گشت و گذاری چند روزه در جزیره قشم به آسانی می توان تا صد گونه از پرندگان را مشاهده کرد.

جزیره لاوان
 

نام دیگر این جزیره «شیخ شعیب» و جمعیت آن در حدود 2500 نفر است که بیشتر آنان از نژاد عرب هستند. وسعت این جزیره 76 کیلومتر مربع است و پس از قشم و کیش بزرگ ترین جزیره ی ایران در آب های خلیج فارس محسوب می شود. آب و هوای آن گرم و مرطوب و دمای آن در تابستان به حدود پنجاه درجه سانتی گراد می رسد. ذخایر نفتی آب های نزدیک جزیره ی لاوان، بسیار قابل توجه است و در حال حاضر صنایع جزیره منحصر به تأسیسات نفتی است که با نام «مجتمع پالایشی لاوان» فعالیت دارد.
یکی از شگفتی های این جزیره وجود کندوهای عسل در کنار تأسیسات نفتی و مخازن آنهاست. این عسل به رنگ سبز تیره است و بوی نفت می دهد، اما طعم آن مشابه عسل های معمولی است. البته تنها کالای صادراتی جزیره مروارید آن است. این جزیره یک بندرگاه مناسب برای صدور فرآورده های نفتی و یک اسکله فلزی جهت حمل و نقل دریایی دارد.

جزیره هندرابی
 

این جزیره در حد فاصل بین دو جزیره ی کیش و لاوان قرا گرفته است.
فعالیت های صنعتی یا بهره برداری از معادن و منابع زیرزمینی و حتی صنایع دستی در هندرابی وجود ندارد. محیط زیست جزیره به دلیل بسته بودن آن محدود است و موجوداتی از قبیل انواع پرندگان کوچک، پرندگان مهاجری (نظیر باز و شاهین) و انواع کمی از خزندگان و موش صحرایی در آن جا یافت می شود.
جزیره هندرابی از نظر سیاحت و ایرانگردی از زیرمجموعه های کیش است که با توجه به امکانات و استعداد طبیعی جزیره از نظر آب، خاک، هوا و شرایط خاص تجاری قادر است بخشی از نیازهای سیاحتی و گردشگری ایرانگردان را تأمین کند.

جزیره مینو
 

این جزیره که در گذشته به نام «صلبوخ» معروف بوده، بین آبادان و خرمشهر واقع شده و دو شاخه ی «اروندرود» آن را فرا می گیرد. مینوشهر، شهر کوچکی که در آن قرار گرفته، دارای جمعیتی حدود دوازده هزار نفر است و بیشتر کاربرد تفریحی برای مردم دو شهر آبادان و خرمشهر دارد.
جزیره ی مینو از معدود نقاطی در جهان است که در آن سیستم آبیاری به صورت طبیعی و با جزر و مد آب انجام می شود و نیاز به وسایل مکانیکی و تلمبه ی آب ندارد. نخل های بی شمار این جزیره، اکوسیستم مناسبی برای زیست پرندگان مهاجر است.

جزیره شتور
 

جزیره غیرمسکونی «شتور» یا «شیدور» به داشتن تعداد زیاد مار سمی سیاهرنگ و کوچک معروف است که معمولاً زیر شن مخفی می شوند. به این جزیرهر «جزیره ماران» نیز گفته می شود این جزیره از با ارزش ترین و مهم ترین پناهگاه های حیات وحش (پرندگان، لاک پشت های دریایی، ماهی ها و دلفین ها) در خلیج فارس محسوب می شود و جزو مناطق حفاظت شده ی کشور است.

جزیره ابوموسی
 

جنوبی ترین جزیره ی ایرانی آب های خلیج فارس، جزیره ابوموسی است. این جزیره در 222 کیلومتری بندرعباس و 75 کیلومتری بندر لنگه واقع شده است.
در حال حاضر مالکیت جزیره ی ابوموسی به همراه جزایر تنب در دست ایران است، اما متأسفانه گاهی ادعاهایی از سوی دولت امارات متحده ی عربی مطرح می شود؛ این موضوع از آن جا برمی خیزد که خلیج فارس دریای کم عمقی برای نفت کش ها شمرده می شود و نفت کش ها پس از بارگیری نفت در مخازن شان به شدت سنگین شده و کف آنها به کف خلیج فارس نزدیک می شود، در نتیجه خطر به گل نشستن شان شدت می گیرد.
تنها مسیر قابل کشتیرانی برای نفت کش های حامل نفت، فاصله ی میان جزیره ابوموسی و تنب است.

جزیره فرور بزرگ
 

جزیره ی «فرور بزرگ» از مجموعه جزایر استان هرمزگان است که سطح آن از تپه ماهورهای کوچک تشکیل شده است. این جزیره بر روی یکی از کمربندهای زلزله خیر جهان قرار دارد. رنگ آب در نزدیکی جزیره سیاه است و شیب های تند و پرتگاه هایی دارد که گاهی ارتفاع آنها از ده متر بیشتر است. در جزیره ی «فرور بزرگ» بقایای ساختمان های مخروبه و اراضی کشاورزی بایر و چاه های آب به همراه یک چراغ دریایی به نشانه ی مسکونی بودن جزیره در زمان های گذشته، وجود دارد. البته در حال حاضر جزیره غیرمسکونی است و تنها تعدادی مأمور دولتی در آن حضور دارند.
جزیره ی «فرور بزرگ» یکی از کانون های زیست حیات وحش است و تعداد بی شماری از پرندگان؛ مثل عقاب ماهیگیر، طوطی، چک چک، قمری خانگی، چکاوک، کاکلی، پرستو، بلبل خرما، چاخ لق، هدهد، دم جنبانک زرد، هم چنین یک نوع از خارپشت، مارمولک، مار جعفری و عقرب در آن زندگی می کنند. این جزیره به علت داشتن مارهای زیاد به «مارور» نیز شهرت دارد.

جزیره فرور کوچک
 

نام دیگر این جزیره ی غیرمسکونی «فرورگان» است که در جنوب فرور بزرگ و شمال جزیره ی سیری قرار دارد. به علت موقعیت اقلیمی و استقرار در مسیر مهاجرت پرندگان دریایی، زیستگاه گونه های متنوع پرندگان مهاجر و بومی است.

جزیره خارک
 

«خارک» جزیره یی مرجانی با تاریخی پر از فراز و نشیب است. این جزیر در حدود 57 کیلومتری شمال غرب بوشهر و 30 کیلومتری بند ریگ واقع شده و یکی از مهم ترین پایانه های صادرات نفت ایران در این جزیره است. جزیره ی خارک برای ایجاد لنگرگاه ها، با مزایای طبیعی و سواحل عمیق آن برای پهلو گرفتن نفت کش های اقیانوس پیما بسیار مناسب است. به ویژه که قشر سنگی چون پشته یی که سطح جزیره را پوشانده در وسط جزیره به بلندی شصت متر می رسد.
از آثار کشف شده در کاوش های جزیره ی خارک که از دورترین ایام تاریخ خصوصاً از زمان ساسانیان، پارت ها و دوره ی اسلام به جای مانده می توان گور دخمه های پالمیران، معبد نپتون آتشکده ی زرتشتیان، کلیسا و دیر نسطوریان، قبرهای سنگی و قبرهای ستودان و آرامگاه «میرمحمد» منسوب به محمد حنفیه را نام برد. در حال حاضر تنها افرادی می توانندی در جزیره عبور و مرور کنند که یا ساکن جزیره ی خارک بوده یا موفق به دریافت مجوز از فرمانداری استان بوشهر شوند.

جزیره فارسی
 

این جزیره نیز فاقد سکنه است، اما به دلیل وجود ایستگاه هواشناسی اهمیت ویژه یی دارد. ایستگاه هواشناسی جزیره ی فارسی، اطلاعات هواشناسی را به تمام شرکت های کشتیرانی می رساند.
جزایر عباسک، بونه، تنب بزرگ و وکوچک، لارک، هرمز، ناز، خورموسی و... از دیگر جزایر خلیج فارس هستند که در نزدیکی سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان قرار دارند.
لازم به ذکر است جزیره های غیرمسکونی خلیج فارس از اهمیت ویژه جهانی به عنوان زیستگاه مرجان های دریایی (خوراک غواص ها) محل تخم گذاری پرستوهای دریایی و لاک پشت ها و زیستگاه انواع پرندگان مهاجر برخوردار است.



به گزارش سرویس علمی جام، ميوه اي براي شكنندگي مو ،گريپ فروت، ميوه اي است شبيه پرتقال، ولي درشت تر از آن و درون آن به رنگ هاي سفيد، صورتي و قرمز پرورش مي يابد و گاه به اندازه يك طالبي بزرگ رشد مي كند.

برخی از خواص مهم گریپ فروت به شرح زیر است:

- گریپ فروت منبع غنی از ویتامین "ث" است که به حفظ حالت انعطاف پذیری سرخرگ‌ها کمک می‌کند، هم‌چنین موجب تقویت آن‌ها می‌شود.

- گریپ فروت به دلیل داشتن ترکیبی موسوم به پکتین از تجمع ذرات مضر داخل سرخرگ‌ها می‌کاهد.

- هرچند این میوه طعم ترش و اسیدی دارد اما می‌تواند پس از هضم غذا یک واکنش آلکالین تولید کند که برای درمان حالت اسیدیته در دستگاه گوارش مفید است.

- اگر گريپ فروت را صبح ناشتا بخورند، خواص ادرار آور آن زياد مي شود و سموم از بدن خارج مي كند.

- گل‌های گریپ فروت‌ خاصیت ضد تشنج و لرز را دارد و دَم کرده آن را موقع تشنج، زکام و تب می‌نوشند.

- گریپ فروت، میوه مفیدی برای متعادل ساختن وزن بدن شمرده می‌شود و مقدار زیاد فیبر گیاهی‌اش، گرسنگی را فرو می‌نشاند.

- انواع سرخ و صورتی آن سرشار از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین "آ" تبدیل می‌کند.

نکته مورد توجه:

مصرف مركبات به سبب داشتن ويتامين «ث» براي پيشگيري از سرماخوردگي توصيه مي شود. گريپ فروت نيز براي سرما خوردگي خوب است و در فصل زمستان مصرف فراواني دارد. اين ميوه آنتي اكسيدان و ليكوپن دارد، ولي مصرف آن به همراه برخي داروها (داروهاي ضد تشنج، ضد افسردگي و بي نظمي ضربان قلب) خطرناك است. آب گريپ فروت بر آنزيمهاي خاصي كه اين داروها در روده و كبد تجزيه مي كنند تأثير مي گذارد و سبب بروز عوارض جدي دارويي مي شود. 



جمعه 1 آذر 1392برچسب:, :: 14:16 ::  نويسنده : صادق

حضرت زهرا (سلام الله عليها) میفرماید : از پدرم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) درباره مردان و زنانی که در نمازشان سستی و سهل انگاری مکنند، پرسیدم.آن حضرت فرمودند: هر زن و مردی که در امر نماز سستی و سهل انگاری داشته باشد، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا می گرداند:

 1 خداوند برکت را از عمرش می گیرد.
 2 خداوند برکت را از رزق و روزی اش می گیرد.
 3 خداوند سیمای صالحین را از چهره اش محو می کند.
 4 هر کاری که بکند بدون پاداش خواهد ماند.
 5 دعایش مستجاب نخواهد شد.
 6 برایش بهره ای از دعای صالحین نخواهد بود.
 7 ذلیل خواهد مرد.
 8 گرسنه جان خواهد داد.
 9 تشنه کام خواهد مرد به طوری که اگر با همه نهرهای دنیا آبش دهند, تشنگی اش برطرف نخواهد شد.
 10 خداوند، فرشته ای را برمی گزیند تا او را در قبرش نا آرام سازد.
 11 قبرش را تنگ گرداند.
 12 قبرش تاریک باشد.
 13 خداوند فرشته ای را بر می گزیند تا او را به صورتش به زمین کشد. در حالی که خلایق به او بنگرند.
 14 به سختی مورد محاسبه قرار گیرد.
 15 و خداوند به او ننگرد و او را پاکیزه نگرداند و او را عذابی دردناک باشد.

(مسند فاطمه الزهراء، ص 235). 



درباره وبلاگ


به وبلاگ خوش آمدید از حسن انتخاب شما کمال تشکر راداریم لطفا نظرات و پیشنهادات خودتان را بنویسید. با تشکر
١فرهنگي تغييرات وتکنولوژي-ديني
تبریک سال نو خداوند کدام گناه‌ها را نمی‌بخشد؟ اطلاعات نماز اطلاعات عمومی دینی میلاد امام حسن مجتبی (ع) بر مسلمین مبارکباد تبریک میلاد باسعادت حضرت محمد(ص9 و امام صادق (ع) داستان شیطان و مرد نماز گزار دانستنی های جالب و مفید از بین بردن بوی سیر و رفع بوی پیاز از دهان... اعمال ماه ذی القعده حلول ماه رمضان را پیشاپیش تبریک می گویم نكته‌های خواندنی درباره حضرت زهرا(سلام الله علیها) آغاز کار با نام خدا معنی ایمان ازدیدگاه امام علی (ع) روغن نارگیل چه خواصی دارد ورمی کمپوست چیست ؟ زندگی نامه شهید مسلم فشایی به همراه وصیت نامه اش تفسیر سوره یس دانستنیهای جالب و عجیب علمی!!! معجزه‏اى از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) عوامل مؤثر بر سلامت نظام اداري و رشد ارزش‌هاي اخلاقي در آن امید بخش‌ترین آیه قرآن کریم از زبان رسول اکرم(ص) نقش فرهنگ در پيشبرد اهداف استراتژيك سازما نها فرا رسیدن سال 1395را پیشاپیش تبریک می گویم فرهنگ و استراتژي یک دنیا شگفتى در یک پرنده كوچک ویژگی خاص «آیة‌الکرسی» فرهنگ سازماني از نقطه نظر رابرت كويين پیشاپیش شب یلداتان مبارک اسرار آفرينش در قرآن-قسمت نخست اربعين امام حسين عليه السلام چگونه عمر لپ تاپ مان را افزایش دهیم؟ رنگ شناسی در معماری فرارسيدن مام محرم ايام سوگواری سرور آزادگان جهان امام حسين (ع) را تسليت می گوييم پیشاپیش عید غدیر خم بر همه مسلمانان مبارک عيد قربان؛ روز ذبح نفس با تيغ تقوا لقب قائم علیه السّلام چرا بعضی از ویروس ها از دید ویروس کش پنهان می مانند ؟ از قلب ویندوز خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید پیشاپیش عید فطر را تبریکی گوییم عید مبارک باد مدیریت اسلایدهای چندبخشی در پاورپورینت 12 برند گرانقیمت خودروسازی جهان 25 مکان برتر گردشگری دنیا حلول ماه مبارک رمضان بر شما مبارک باد تصاویری زیبا از طبیعت روستای شیخ مصطفی سرولایت در آبشار یخی آبنیک+تصاویر
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی وآموزشی وگردشگری و آدرس nnjj.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان